lördag 1 november 2008

"BUS ELLER GODIS"

Innan jag går och snackar allvar med John Blund måste jag berätta en söt historia som mina släktingar i Falun var med om en Halloweenkväll för några år sen,

Det handlar om Leif, För enkelhetens skull kan vi säga att han är min ingifta morbror, det stämmer nästan.

Jag kommer ihåg när jag var liten och vi hade stora släktträffar hos mormor o morfar.

Då samlades de vuxna i finsalen efter middagen för att umgås som vuxna gör.
Inte Leif...Han spelade hocky med grabbarna ute på gårdsplanen eller dansade "döende Svanen" på köksgolvet med mej.
Jag tror han trivdes bättre med oss barn..Och vi älskade honom. Han var den bäste och galnaste lekkamraten man kunde tänka sej...

Idag är han runt 70 år.
Som jag förstått det hela har han alltid varit kvarterets lekfarbror.
Den ständigt varierande jultomten i alla grannhus där det fanns barn.
Den tokigaste fotbollsdomare med alldeles egna regler uppfunna för stunden och hur det passade in just då.
Det kan hända vad som helst när Leif är med och leker och barnen älskar spänningen i det.

Även mina barn pratade som små lyriskt om "Keckla" eller "Hink Ma Vink" Som är två av de många namn han använder.
Kärt barn har många namn, brukar man säga...Stämmer väldigt bra i detta fall.

Att man måste vara beredd på det oväntade när det gäller Leif, det är vad den här historien handlar om.

Det var Halloween och Leif o Majbritt hade förstås bunkrat upp med massor av godis till barnen, det var ju dags för "Bus eller godis".
Det ringer på dörren....Leif öppnar för ett okänt antal utklädda godissugna småungar som skriker.


-BUS ELLER GODIS!!!

Samtidigt håller dom upp påsen, för dom vet ju att i det här huset får man maaasssor av gottis. Men inte denna gång.

-Bus säger Leif.
Ungarnas ansikten mulnar....Påsen sänks och dom upprepar alla förvånat i kör.

-BUS?????

-Jaaa, BUS......Upprepar det vuxna barnet, förvirringen är total.....

.-Det går inte, säger en liten pojke till slut lite ynkligt.....

-Vadå går inte??????

-Nä...Vi kan inge bus...Fortsätter han..Lika ynkligt.

Då får han plötsligt hjälp av en ännu mindre tjej....

-Förresten får vi inte busa för mamma....

-MAN FÅÅÅR INTEE BUSA!!!

Det hela slutade med att dom gjorde en "deal".
Barnen fick godis med sej hem men måste först lova på heder o samvete att senast två dagar senare leverera ett bus.

Kom det nåt bus....Det har jag glömt fråga...Måste ringa o höra om det nån dag.

pokonis A

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, vad roligt! /S