onsdag 26 november 2008

DET ÄR INTE MITT FEL

Jag kan inte baka.

Här får vi inga hembakade bullar, BUHUBU!

Inga 7 sorters kakor heller....Det är synd om mina barn. Men det är faktiskt inte mitt fel....


Vi har gasspis.... Gasspis är jättebra när man lagar mat.

Det blir varmt fort, och stänger man av den slutar det koka eller fräsa omedelbart... Men baka.... No,no,no.

Bullarna blir antingen degiga och brända i botten vid den värme som rekomenderas. Tar man svagare värme blir det torra, stenhårda blaffor som går att slå ihjäl folk med...Inte bra.

Kakorna flyter ut till stora pizzor, även de med bränd botten, värdelöst....


Min mamma brukar säga att hon inte kan fööörstååå hur hon, matlagningens drottning kunde avla ett så värdelöst stycke till dotter när det gäller det kulinariska mysteriet.


Det är sant, min mor var i sina verksamma år kokerska på Uddeholms Kraft, där pappa jobbade, i många år. Hon lagade maten från allra första momentet, inget halvfabrikat där inte, till mellan 50-90 personer... Och hon gjorde det med bravur..Enligt alla andra.

Jag kan förstå att hon tycker jag är värdelös som inte klarar av att göra det samma till 4 pers.....Men det är inte mitt fel.... Jag säger det igen...GASSPISEN.


Visst lagar jag mat. Men inte på det sätt hon gjorde... Jag står inte och dundrar och kokar i flera timmar.

Det blir inte Kallops, Dillkött eller Rotmos o fläsklägg...Det sista i o för sej för att jag är den enda som gillar det, men ändå...Inga långkok på våran gasspis.

Nej, hade jag vanlig spis, skulle jag baka och Dundra i grytorna så det stod häääärliga till...Säkert...Jag lovar...


DET ÄR GASSPIENS FEL SÄGER JAG......


pokonis A

1 kommentar:

Anonym sa...

jag håller med dig! jag älskar ju, som du redan vet, att baka och laga mat, men när jag skulle baka sist och fick tillgång till kompisens gasspis då gick bakningen åt pipsvängen! Aldrig har väl jag bränt botten på mina hallongrottor som jag till å me bräcker morsan med hästlängder på att göra annars! De e GASSPISENS fel!
/S