torsdag 30 oktober 2008

"LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN"

Egentligen borde jag vänta tills i morgon med detta inlägg, men det gåååår inte, jag måste bara få börja tycka lite, kanske tycker jag på ett annat sätt i morgon, när det har smält in.
Vi får se.

Nu har jag nämligen sett den....Filmen jag väntat på i ungefär ett år.
" LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN." Boken är skriven av John Ajvide Lindkvist och den handlar om....Vampyrer i Blackeberg!

Jag hade nog aldrig haft en tanke på att läsa den om inte Anders, en av mina bästekunder stoppade den i händerna på mej.
-Här.. Läs den här.

-Jaha, och vad är då detta?

-Det handlar om vampyrer i Blackeberg....

Jag började skrattande lämna tillbaks den men Anders övertalade mej att åtminstonde ge den en chans.
Det gjorde jag och när jag väl började gick det inte att sluta.

Det var det konstigaste och mest facinerande jag gett mej på i bokväg......Och en av de bästa med för den delen.
Det gör ju inte saken mindre intressant att jag bor i närområdet till där allt utspelar sej, det är mycket jag känner igen vilket som sagt förhöjer känslan en del.

Nu råkar det vara så att Anders flickvän Tina, också en bästekund, jobbar på det förlag författaren tillhör så jag har nu läst alla hans böcker, totalt fyra st.
Tre tycker jag om, den fjärde förstod jag inte, men det är den här som är enligt mej överlägset bäst.

Hur var filmen....?

Först måste jag säga att det nog är första gången jag känner mej nöjd med innehållet i en film jämfört med boken.
I nuläget saknar jag ingenting.
Daniel Alfredsson har gjort ett mycket bra jobb som regissör.
Känslor och detaljer går inte att ta miste på och skådespelarna passar som hand i handske....Förutom en, men det beror nog på mej ...."Min fyrkantighet"

Ika Nord spelar sliten a-lagare.....Det går ju inte, Ika i rutan...Katten Findus....
Neeejjj, det var svårt.
Det handlar mycket om mobbing vilket märktes mer i filmen än i boken.


Den är spännande, kom på mej själv med att hålla för öronen som jag gjorde när jag var liten i rädsla för otäcka ljud.
Men den speglar framför allt den udda relationen barnen emellan, värmen, osäkerheten......Lite kärlek kanske, vem vet....

Till sist...för en retroälskare som mej var det även en riktig nostalgitripp.
Vad sägs om Timotej shampo. Tempo, Texaco och många flera...Gå och se den.
Fördel har du om du läst boken....... Det är vad jag tror...

Får sova på saken till i morgon, kanske kommer fler omdömen.

pokonis A

Oj, jag glömde visst det viktigaste...Jag tyckte jättemycket om den. Skulle vilja se den igen, jag tror det finns mycket mer som jag missade.

1 kommentar:

Sintran sa...

Kan inte annat än instämma. Mitt i Oscars elände finns denna enormt gränslösa vänskap och det är inte illa tyckt av en som mest kollar på deckare ;- Kände en enorm vrede över mobbarna.

Blev väldigt impad av fotot... Filmen var otroligt snyggt fotad. Fina närbilder, välgjord FX, bra 70-talsfärger, och en retro-orgie som slår Ashes to Ashes på fingarna.

Är nöjd över att det är mycket filmat från Blackeberg. Var rädd att det skulle vara som vanligt när det gäller svensk film att det var fotat från Vänersborg / Trollhättan ;-)

Per Ragnar gör sin roll väldigt bra och jag gillar Peter Carlbergs roll som Lacke... Skön snubbe som oftast får spela "hård".

Känner nog att dom lyckats med det svåraste - göra oss som läst boken nöjda. Det tråkigaste var dock att min sidekick låg hemma och var sjuk istället att vara med mig i biomörkret. Så nu fick jag hålla till godo med Mrs P och Johan ;-)