tisdag 28 oktober 2008

KRAAGHNUTT SPLATTREWSD

Idag har jag varit hos en logoped...
Jojo..Nu ska tösa bli stor och lära sej "pjata jent".

Ärligt talat ska det bli jättespännande att se vad jag med logopedens hjälp kan göra åt Mr P:s sluddrande.
Mitt största problem är att jag pratar fruktansvärt fort, det har jag alltid gjort.

Inga hastighetsbegränsningar har någonsin kunnat sätta stopp på den saken fast min far försökte redan när jag var liten.

-Gränsen är 50 i tätbebyggt område, försökte pappsen när orden skenade.

-Jaha..Men då kanske jag inte hinner säga allt jag vill....Sa jag och fortsatte som innan...Hopplöst fall.

Omgivningen fick helt enkelt vänja sej eller umgås med nån annan.
Nu finns det ju värre egenskaper man kan besitta så kompisar har jag alltid haft många.
Lite gliringar här o där men det har varit det enda som påmint mej om min egenskap.
Till Mr P flyttade in.
Han la nämligen till en liten detalj.
Jag sluddrar...Speciellt när jag blir..... Ivrig, lite nervös, trött eller har ett "dosglapp mm.
Så här kan det låta på jobbet tex. Camilla frågar mej...

-Fick du kontakt med nya säljaren?

-Jaaa..

-Vad sa han?

-Jo, han tycktbightyrnf kfjghtuyr kigjtyru....

-Nää Annika...Nu hörde jag inte ett ord. Vad sa du?

Det är nu som det blir så fruktansvärt jobbigt, för mitt svar måste denna gång bli....

-Har ingen aning, jag begrep själv inte ett ord...Förstår ni hur pinsamt det här är.....?

Men nu ska det bli ändring. Logopeden gjorde en massa tester.
Jag fick flåsa o blåsa, prutta o fisa, vissla o smacka...
Ja, jag tror jag fick uttycka alla möjliga och omöjliga ljud som finns att uppbringa med min mun.
Till slut kom hon fram till att jag hade goda grunder, inte skulle det här bli så svårt.
Hmm, vi får väl se. Jag känner Mr P vid det här laget, han är en grinig j..el som gärna trilskas.

Å andra sidan kan jag nog vara aningen envis själv så han ska få en rejäl match med början ikväll.
Kampen kan börja och den börjar med min första hemläxa...Andningsövningar...Att hitta min egen rytm....

Att tala...Eller bara skvala....det är frågan........

Pokonis A

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aha det var därför vi förlorade, grabbarna hörde inte vad du svarade och mitt rödvinsglas blev påfyllt i smyg hela tiden, så jag har inget ansvar alls:)

När jag övergår till vatten och du logopedat ett tag ska du se att vi klämmer åt de självsäkra fuskarna.

Tack för en supertrevlig kväll.

Du är bäst!!

Kram Karin

Anonym sa...

Haha, gumman! ja ibland går det ju lite för fort i ditt tal å då får man gissa sig till vad du menar.

Men å andra sidan så har ju jag knäck i lurarna ibland å hör galet så när vi pratar så kan det ju gå hur som helst... jag hör ju vad jag vill höra allt som oftast. haha

/s