söndag 28 september 2008

LADIES NIGHT

När jag kom till Stockholm i oktober 1985 efter New York och Borås var Karin en av dom första tjejkompisar jag hade turen att få träffa.

Jag glömmer aldrig första partykvällen jag fick vara med på.
Jag kände Anki som bodde ovanför mej, ingen av de fem andra brudarna hade jag träffat förut.
Det var Karen o Marit, eller Ler o Långhalm, dom höll alltid ihop.
Sen var det Lotta, Agneta och Karin...Tuffa brudar hela bunten.

Vi satt där och värmde upp inför kvällen när diskussionen "finpupper" kom upp.
Lotta skulle ha sina på sej på kvällen, hur var det med oss andra????
Jag kände paniken sprida sej......Vadå finpupper?
Nu ville man ju visa sej lite världsvan, jag kom ju nästan direkt från mina år i New York, kära nån.

-Jaaa, sa jag och tittade ner på mina två gamla vanliga....Dom här får duga för kvällen, klämde jag fram med en kaxighet jag inte ägde samtidigt som jag gjorde en svepande rörelse över brösten för att verkligen understryka mitt "kloka" uttalande......Det blev alldeles tyst i några sekunder, tjejerna försökte väl smälta vad jag sagt innan jublet bröt ut.

Hemma i Munkfors betyder "pupper" bröst...Här är det tydligen det samma som skor vilket är en jä-a skillnad...Suck..
Då hade man satt ribban för sej själv i det här gänget...OXÅ...

Trots min demonstration om absolut nollkoll i "coolhet" hade jag många roliga utekvällar med det här gänget, Och det bästa av allt....Karin är fortfarande en av mina allra bästa vänner.

Det var hon som tog med mej på "Ladies Night" igår.
Hon fick två biljetter av sin man på födelsedagen i juni....och jag fick följa med.
Jag förstod först inte vad jag skulle få vara med om.
Jättekul att få gå på revy, tänkte jag.

När vi steg in i Globen började jag fatta vilket jippo det verkligen är.
Hujedamej va mycke folk...tjejer...överallt.

Det var fotograferingar på röda mattan, kareoke i foajen.
Utlottningar av diverse hyrbilar, glitter o glamour..Whoow...Cinzano delades ut flaskvis med sugrör, något sötsliskigt men va schöven, är det party så är det....

När vi sen kom in i själva globen, det allra heligaste, ut på isen kändes det som jag var på idrottsgalan eller nåt.
Det var uppdukade bord med vita dukar.
En massa servitörer sprang runt och passade upp alla dessa uppklädda förväntansfulla tjejer. Själv hade jag klänning kvällen till ära.

Vi blev visade till våra platser av Olle, som mycket väl kunde ingått i middagen tycker jag.
En stor skaldjurstallrik var framdukad.
Krabba, havskräftor, musslor, räkor, smör, bröd, dressingar och en flaska vitt vin som maken Mats (Karins), välsigne honom, hade beställt.

Daniel Da Silva var nån slags "värma upp" kille, sådär tycker jag, innan dom stora grabbarna intog scenen kl 21.00.
Intog är faktiskt rätt ord, jag är mäkta impad över både artister och publik.

Så här fattade jag det hela....Martin Stenmark stod för det snygga och det musikaliska, det gjorde han väldigt bra.

Henrik....från parlamentet....Oj, efternamnet bara försvann...Han stod i alla fall för det komiska, lite misslyckade på ett gulligt vis, även han mycket proffsig.

Peter Stormare skulle nog vara den exotiska kryddan i blandningen, lite spännande, vilket han gjorde....okej.
Hade väntat mej mer. Det var nog så att jag satte ribban väl högt för vår HollywoodSvensk.

I det stora hela var det skitbra.
Det enda som var lite pinsamt i min smak var när ByggMatte från Lets Dance kom in och sågade med bar överkropp.
Som tur var hängde damerna med och vrålade i extas....Och så säger dom att Svenskar är stela..Inte vi tjejer i alla fall.
Det var ett myller av dansande kvinnor under hela showen, svårt att inte ryckas med.

Den enda som var stel och tråkig var Mr P...Vilken surdeg
Efter två timmars ätande var kroppen låst i ett fast läge , hur jag än försökte "shejka" loss så ville han inte vara med. Jag fick göra som vanligt, ta det i min fantasi.

Inne i huvudet blev jag världens go-go girl, ni skulle sett mina moves.
Ni alla runt omkring som såg en stel och tråkig stillasittande tant, ni missade värsta partyt innanför pannbenet.

Nästan två timmar senare, efter en massa goa låtar och roliga sketcher var vi på väg hem, nöjda och belåtna, både Karin och jag.

Idag är han fortfarande sur Mr P och det kommer han förmodligen vara hela dagen men det struntar jag i.

Jag säger som min kära farmor sa när nån var sur.
"-Han får väl titt säj i röva te han blir go".....så det så

Tusen tack Mats för att du handlade två biljetter....Miljoner pussar o kramar till Karin som tog med lilla mej trots att Mr P aldrig låter oss vara i fred.

Nu ska jag "shejka" bort till tvättstugan, nynnandes "Let me entertain you"....YEAAAH....

pokonis ( Hjelt heter Henrik i efternamn.)


2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaah, dagens skratt har levererats av dig annika i och med detta.

Jag ska berätta att ordet "pupper" har jag aldrig hört förrän jag flyttade till sthlm heller (egentligen inte ens före camilla sa det). Och pupper betyder varken skor eller bröst i hälsingland, men det finns ett liknande ord som jag inte tänker skriva här....
Så när jag kom in i fikarummet en dag i nya skor å camilla sa:
- Åh har du köpt nya pupper??? Fina!!! Så hann jag tänka mycket men drog slutsatsen att"ja, inte har jag köpt någe annan nytt heller" . Så jag svarade - Ja visst e dom snygga!
Jag brukar gör så ibland...spela med å de gör vardagen väldigt skojig ibland! För oftast så blir det rätt! haah Love u Annika

Anonym sa...

...och ps, jag e avundsjuk på att du har varit på ladies night!

/s