måndag 11 augusti 2008

TANDVÄRK


Har precis varit ner till Ewa för att prata lite och kanske ta ett parti Ordyatzy innan John Blund förhoppningsvis kommer på besök.

Det underliga var att dörren var låst.....?
Hon låser aldrig dörren, jag menar verkligen ALDRIG......!
Nu blev jag lite orolig så jag ringde på, men ringklockan sa inte ett pip...ungefär som om något låg emellan och hindrade pling-plonget.....?

Nu blev jag riktigt orolig och började banka på den stängda, låsta, ringklocksdämpade ytterdörren.
Klockan var faktiskt 21.47. tänk om det var en tjuv som brutit sej in och nu hade Ewa som fånge bakom den låsta dörren.
Eller en, Våldtäktsman......fast då har hon nog låst själv och blir jättearg om jag kommer och stör....hmmm, VAD SKA JAG GÖRA....

Då hör jag det...hasandet....det kommer nån......

Dörren öppnas sakta....Vad skådar mitt norra öga...VAD I HELA FRIDEN....

Den..eller DET som öppnar är ett oigenkännligt, uppsvällt , kisande monster med håret på ända, HUJEDAMEJ....

Gapet öppnas och monstret börjar gurgla, jag tror det försöker säga något......

Då ser jag...det är ju Ewa, och nu hör jag även vad det är hon försöker väsa fram mellan dreglet. TANDVÄRK får hon fram till slut...och AJ,AJ,AJ så svullen hon är.

Jag förstår exakt vad hon menar. Jag har haft riktig tandvärk 2 ggr och det finns ingen jävligare smärta.

Första gången dök det upp på en firmafest när jag jobbade på Hufvudsaken.
Hade känt av den lilla otäckingen hela dagen men smärtan började eskalera under middagen så jag tänkte gå på damrummet och "bara titta" lite.
Såg förstås ingenting så jag böjde mej ner för att skölja munnen innan jag gick ut...Stort misstag... Vet ni vad som är det värsta man kan få på en inflamerad tand???
Jag vet det nu...Varmt vatten.
Det var just det jag fick i munnen. Vattnet som kom ur kranen var "tvätta händerna tempratur", Jag trodde nån sköt på mej med pistol.
En pil av smärta direkt upp i hjärnkontoret....och sen var det kört.

Efter restaurangbesöket skulle vi ta en drink på Riche.. Till mej beställdes ett shotglas Brännvin och Gunilla tog upp en tampong ur väskan som doppades i spriten och sen placerades på den onda tanden.
Bästa huskuren mot tandvärk försäkrade hon...Slöseri med sprit skulle jag vilja påstå.

Det var inget att göra. Dom andra fortsatte festen medan Gunilla tog med ynkliga mej hem till sej för att invänta söndagsmorgonen och tandakutens öppnande.

En annan bra huskur hon hade var att hela tiden ha kallt vatten i munnen.
Det funkade faktiskt, enda kruxet var att jag höll på att drunkna...vattnet blev varmt väldigt fort.
Som tur var slog det mej att jag kunde spotta ut det istället och på det sättet klarade jag livhanken, tur att man är smart....

Det blev en lång natt men till slut blev klockan sju, dags för öppnande, då hade jag nog stått där utanför i minst 1 timme.

Inte ett öre hade jag på mej, men jag tänkte att jag kunde få en faktura.
Visserligen såg jag skylten ENDAST KONTANT BETALNING men det låtsades jag inte om.

Tydligen syntes det hur ont det gjorde för jag fick gå in direkt, dom var jättesnälla.
Känslan när hon borrade upp tanden så att varet kunde rinna ut kan bara beskrivas som "HIMMELSK" och mycket tacksam gick jag till kassan för att förklara mitt pengadilemma.
Sicket liv det blidde.
Hur kunde jag vara så dum så jag tog emot behandling utan pengar på fickan, när det satt en stor skylt vid ingången att det BARA gällde kontant betalning....undrade den uppretade damen.

Jag frågade lugnt,
- Om jag berättat det, hade jag fått hjälp ändå?

-Självklart inte, väste hon fram.

-Då är jag väldigt glad att jag inget sa, var jag tvungen att säga, och då tror jag hon förstod hur dumt det blev.

Jag fick ett inbetalningskort efter att ha visat legetimation och jag betalade hela beloppet på måndag...strax efter att jag ringt Putte, min egen tanddoktor, och fått en tid samma dag.

Slutet gott, allting gott men......tandvärk är ett smärtsamt elände.

pokonis Annika.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt roligt skrivet! Måste erkänna att jag studsa till när bilden på Ewa laddades upp (f-låt, Ewa). Men ändå likt, på något sätt... ;-)

Anonym sa...

stackars Ewa....men ändå lite skrattretande. Får mig att tänka på hur svullen å sne jag var när min visdomstand vart ett minne blott!

Roligt sagt av dig hos receptionisten på tandakuten... klockren annika-kommentar!

//hudbruden