tisdag 29 juli 2008

ETT GOTT SKRATT

Go natt på er.
Då är man hemma i stan igen.
Semestern är defenitivt slut vilket märks mest på Mr P.
Han är sprudlande lycklig över att vilan är över, så glad att det spritter i bena på oss....hela nätterna....

Jag har sovit riktigt gott på landet men sen jag kom hem har det inte varit många timmars sömn.
Mr P har dansat Schottis många timmar varje natt och jag tror han bjöd in alla Skärjens myror att vara med...I MINA BEN!!!!!

De andra nätterna har jag roat mej med korsord, nu sätter jag mej vid datorn, jag kan ju börja analysera semestern.

Som jag skrev från verandan blev det inte riktigt som jag hoppats på.
Men så här i efterhand, när jag tänker efter var det faktiskt perfekt.
Det hade kanske inte behövt regna i 2 1/2 vecka, men med tanke på hur jag ser ut efter 4 dagars sol, som jag inte vistades i utan bara kände värmen av så var regn helt ok.
Fläcktyfus är bara förnamnet.... i ansikte ,på bröstkorgen, rygg och överarmar.
Jag är inte särskilt snygg...men sällsynt. På latin kallas jag "Fläckus Laackus".

Hursomhelst, jag tänkte börja med "Sommarens skratt".

Det fick jag på apoteket i Hagfors på väg upp till Bredsjön.
Vi skulle upp dit för att besöka mina föräldrar och min bror med familj som har stuga på varsin sida av sjön.
Magen hade varit lite barsk ett par dar och det tänkte jag få lite råd om.
Det var inte mycket folk där inne, bara en utländsk turist som på knagglig Holländsk-engelska ställde en fråga jag tyvärr inte hörde.
Däremot blev jag intresserad för jag såg expediten, en dam i 60 års åldern med en perfekt vattenondulerad 60-talsfrisyr i färgen stålgrå. Därtill hade hon en lika perfekt lagd make-up i rosa och blått.
Jag såg hur hon skruvade på sej, smackade lite, tog sats för att säga nåt men kom av sej, tog sats igen...och.....Nu är det tråkiga det att ni är inte många som vet hur Hagforsdialekten låter, men tänk er vääääldiiigt släääpigt och seeegt, en får drrrraaaa på orda å gu-ung på röm.

I alla fall förstod jag att det uppstod ett språkligt problem, skulle precis gå fram och erbjuda min hjälp när tungan kom loss och hon säger.
-I´ts a tablääätt you can tu-uugg....Åh, vad jag önskar jag kunde lägga in det med ljud.

Jag trodde inte mina öron, min väg fram för att hjälpa till veks tvärt av och jag hamnade vid munhygien där jag funderade på om jag skulle fly ut innan jag skämde ut mej totalt genom att skratta åt den stackars expediten som nu rodnade ganska rejält.

Tackolov lyckades jag kväva "flabbet" och jag kan inte annat än att beundra tanten.
Hon försökte iallafall och jag tror tamejschöven att holländskan förstod.

Hon kan faktiskt vara riktigt stolt, för -I´ts a tablääätt you can tu-uugg blev sommarens mest uttalade mening i Skärjen i år.

pokonis Annika

1 kommentar:

Anonym sa...

hörru fläcckuus laackuus aka snygg-annika, ska ru ha en tablääät jo kan tuuuggg...hahaahahah

dagens bästa...en tabbläätt jo kan tu-uugg
kram hudbruden