söndag 27 juli 2008

BÄTTRE SENT SOL ÄN ALDRIG

Sitter på verandan, klockan är 10.44 torsdagen 24/7 och min semester börjar få andnöd.
Igår hade jag min första helt regnfria dag och idag har t.o.m fläkten stängts av, sjön ligger spegelblank framför mej, termometern visar redan 27+.

Morgondoppet är avklarat, fikat med de Skärjenplockade blåbären i mammas bärskaka + de hembakta bullarna har avnjutits. Jag mår som en prinsessa.
Nu är det vad jag kallar semester, jag är glad att mina sista lediga dar blir soliga (har vädergubbarna lovat).

Det blev ju inte riktigt som jag hade tänkt mej.
Veckan då Uffe o barnen var här utan mej var helt fantastisk, sol och 30 grader +.
Det unnar jag dom verkligen men man blir ju lite sur när det 15minuter efter jag anlänt blir åska o drivis.

-Vad ska du hit och göra?
Den kommentaren har jag hört ett antal gånger, jag börjar faktiskt fundera på det själv.

Tempraturen har sedan varierat mellan 9-15 grader och så regn o åska förstås.

Mina ambitioner av att Simma-Sola-Spatsera blev mera Svulla-Sova-Springa
och Grilla-Gosa-Goda Grannar blev Grilla-Gnälla-Görfrysa.

Jo, ni ser alldeles rätt. Det står SPRINGA....det är jag både stolt och glad för.
Jag joggade i skogen varannan dag, 4 km och stannade inte en enda gång.
Kände mej som Rocky Marsipano eller vad han nu hette i Rockyfilmerna så jag var tvungen att springa upp för trappan till stugan (2 steg) och jubla med händerna högt, precis som den avdankade boxaren i filmen när han första gången klarade hela träningsrundan, JIPPI.

Första rundan gick på den eminenta tiden 29 min.
Efter det hade jag hade inte tänkt ta tid förrän sista gången som skulle varit dan innan hemfärd, då hade jag inte räknat med att knäna skulle protestera.
Det blev bara tre ggr men skam den som ger sej. Jag hade för dåliga skor o sprang nog för ofta sådär i början.
När knäna vilat lite hemma tänker jag försöka igen. På´t igen ba.

Sen är jag också lite mallig för att jag slipat och målat om köksluckorna i stugan.
Dom har gått från mörkblå, dåligt målade till Cafe latte, rollade. Supersnyggt om jag får säga det själv.
Jag har slipat och målat nästan allt själv, så det så........

Nä, nu har jag inte tid med detta längre.
Catherine, som jag knappt sett röken av ringde precis.
Hon o Henrik tänkte ta en fridag från husrenovering och komma hit på en slappardag.

Jag måste säga att jag är ruggigt imponerad av hur flitiga dom varit.
Cacki gör underverk med trädgården och Henrik är en envis jävel som trots bromsar och "fläckflööger" står och slipar o målar fasad dag ut o dag in.......

Det är så himla roligt att se min "alltidpåvägnånstans" partypingla och käraste vän äntligen sakta farten, växa upp och trivas med det.
Tack Henrik, du har gjort underverk med detta yrväder. Måste erkänna att jag var lite skeptisk i början, det ber jag så mycket om ursäkt för.

Nä, nu måste jag ge mej om jag ska hinna gömma blåbärskakan innan dom kommer.

Pokonis Annika.

Inga kommentarer: